20 september 2012

Ortopedtid passerad

Knäskadad +18 dagar

I helgen som var var jag och lillsis på Teorikurs Steg 1 inom gymnastiken, för att få gå fortsättningkurs i trampett :) en av ledarna jjobbar som Kiropraktor och jobbar även med landslaget i gymnastik som kiropraktor. Han klämde och kände och ryckte och hade sig med benet och knäet. Hans dom: trasigt ledband, som Inte är av, men rejält uttänjt eller delvis av. Även troligen har menisken fått sig en törn i smällen, varför jag inte kan böja längre än 90 grader trodde han var för att jag är svullen i själva knäet (syns inte utvändigt)... efter hans undersökning så förklara han vad han hade gjort, varför han trodde som han trodde efter att fått resultaten. Ja, vad säger man ? Jahapp,, då var det väl så då..

Var till ortopeden idag.
Det dem gör, för det första kändes det inte riktigt som att de undersökte lika väl som  kiropraktorn i helgen, eller som en i fotbollslaget som är sjukgymanst kände eller som hon på vårdcentralen... där börja det. När jag sen förklara hur och när jag har ont så kom snabba motsvar utan ens en vidare undersökning i de lägena..(?) Domen jag fick av honom: Ledbandet är inte av, det är muskelfästet som fått sig en smäll, därför jag inte kan böja på benet längre än 90 grader, då han sa att då dras muskeln ut i ett "ytterläge" vilket gör att jag får ont och vill inte böja mer. Men, det jag känner själv: ja det gör JÄTTEont när jag kommer i det läget, men det känns mer som att det Tar STOPP mer än att jag "ger upp" pga smärta...... rådet jag fick: "du borde inte spela nå fotboll på ca 2 veckor iaf, och börja ta smärtstillande så går det lättare att böja knät och det läker ut sig med tiden".

På vidare frågan från sköterskan som var med, "Känns det okej?" så svara jag att det är inte Allls de utlåtandet jag fått tidigare. Då även läkaren på vårdcentralen även var inne på samma spå med inre ledbandet.. förklara då vad kiropraktorn sagt och hur han hade undersökt mig och hur han berätta varför han trodde som han gör efter de ""tester" han utsatte knät för.
Varpå läkaren kommer in i rummet igen efter att sköterskan gått ut och berättat detta för han. Han kommer in och försvarar sig lite, då jag tar  upp menisken igen. Hans svar? : Jo det finns det ju alltid risk för. Då plötsligt blev han väldigt osäker...(?) Tillslut fick jag upp på britsen igen och han gjorde samma test som kiropraktorn gjorde för menisken, därav jag har fruktansvärt ont när han gör detta.. TILLSLUT säger han, ja vi bränner väl av och beställer en Magnetröntgen också då när vi är igång.

Någonstans kände jag under hela besöket att jag var Sååååå tacksam över att träffat Jonas (kiropraktorn) i helgen, han litar jag mer på än en läkare, som ger en känslan av att de mest vill bli klar och fortsätta med nästa... Kände mig nästan obetrodd när jag sitter där och berättar hur jag känner... Nej, sånt gillar jag inte!!
Litar inte mkt på dem. Nu får jag min magnetröntgen som jag ville, för det är inte försen Då vi verkligen kan se hur det egentligen ligger till innuti.... Jag Vägrar att gå så här nu, vänta ut "läkning" för att sen göra ett knyck om ett halvår och det Smäller Riktigt illa..... för nåt som kunde kikats upp redan nu och göras något åt. Hellre att jag får svar och se på röntgenbilderna och verkligen kan Seee om det bara skulle vara muskelfästet. För inte förrens Då kan jag släppa andra oroligheter över knät och framtiden!!

ska tilläggas också att jag inte fick något som helst råd på hur jag går vidare nu eller hur jag ska göra med nå rehab eller kontakta sjukgymnast..... det gör jag på egen hand iaf...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar